28 december

Igår kom vi hem till Linköping!

Den här julen har varit olika alla föregående. Har haft den tråkigaste julen hittils och jag antar det beror på att jag börjat växa ifrån det hela, men har ändå njutit av att få komma iväg lite grann. Julafton firades hos min moster Annika (Ankan) och Magnus i deras stora villa i sollentuna tillsammans med släkten på mammas sida. Förövrigt träffar jag aldrig min släkt på pappas sida, känns lite tråkigt. I år ändrades våra jultraditioner, mest pågrund av att min morfar blivit så gammal. I somras fyllde han 90 år och han måste vara tillbaka på hemmet innan klockan åtta. Vi började med att äta vid två (annars äter vi alltid efter vi delat ut julklapparna). I år åt vi inte julbord eftersom alla tyckte det skulle bli så himla mycket att göra så åt vi bara julbord som 'förrätt' och istället åt vi lax till varmrätt. Vid tre var det kalle anka och medans det andra åt så smet jag och mina småkusiner upp till tvn för att kolla, man kan ju inte missa kalle anka på julafton! Vid fyra kom tomten och resten av kvällen spelade vi mest spel och umgicks. Klockan halv tolv gick vi iväg på midnattsmässa i kyrkan som ligger precis nära, det är väldigt mysigt! När vi kom tillbaka käkade vi gröt och lussebullar.

På juldagen åkte vi till min mormor en sväng sedan till min andra moster, Helena och hennes man Bob. Lekte med mina småkusiner hela dagen och fick min födelsedags present av dem, så himla fint! På annandagen gick vi upp vid nio, fick varsin julklapp och åkte sedan in till solna centrum för lite shopping, jag köpte jättesöt klänning. Klockan halv fyra kom hela släkten åter igen hem till Helena och Bob, då drack vi glögg och firade engelsk julafton med kalkonmiddag. Anledningen till att vi firar engelsk julafton är pga att Bob är engelsman och vi har gjort det så länge jag kan minnas. Orsaken till att vi gör det en dag i efterskott är för att man är så trött efter julafton att vi brukar mest ta det lungt på juldagen. Resten av kvällen spelade vi massvis med spel, speciellt wii och coron. Mina småkusiner (som är 5 och 8) har även varsin ipad så de lärde mig en hel del spel där, önskar jag också hade en ipad när jag var 5.. (fanns ens mobiler då liksom?) Igår åkte vi rätt tidigt från dem, tog en sväng till solna centrum där jag köpte en jacka och sedan till mormor en snabbis innan vi satt i bilen resten av dagen.

Kram!




Kommentarer
Postat av: Valentina

Snyggt!

Kram

2011-12-29 @ 17:43:35
URL: http://valentinaberglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0